Indholdet på denne side vedrører regeringen Lars Løkke Rasmussen III (2016-19)

LLR Åbent hus på Marienborg

Som noget nyt inviterer Statsministeriet indenfor på Marienborg den 16.-17. marts 2019. Her vil den repræsentative del af bygningen være åben for offentligheden. Marienborg har siden 1962 været stillet til rådighed for den til enhver tid siddende statsminister.

Åbent Hus afholdes efter, at de repræsentative lokaler er blevet sat i stand og indrettet på ny. Det er den første større, gennemgribende indvendige istandsættelse siden slutningen af 1990’erne. Deltagelse i arrangementet kræver forudgående tilmelding.

Et udstillingsvindue for dansk design, kunst og kultur

Projektet er blevet muliggjort af en donation fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal på 3,65 mio. kr.

Det er Statens Kunstfond, der har udpeget den unge design- og arkitektduo STUDIO0405, Nikolaj Lorentz Mentze og Mathias Mentze, til at kuratere nyindretningen.

Formand for Statens Kunstfond, Michael Bojesen, udtaler:

”Kunst og design spejler, hvem vi er som danskere og hvad, vi står for som nation. Med værker fra nogle af samtidens stærkeste talenter indenfor dansk design og kunst er Marienborg blevet et tidssvarende billede på de kreative og kunstneriske ressourcer og stærke kulturelle værdier, vores samfund fostrer i fællesskab. Således føjer dansk kunst og design en yderligere dimension til Marienborg, til glæde for stedets mange besøgende fra ind- og udland.”

Departementschef i Statsministeriet, Christian Kettel Thomsen, udtaler:

”Marienborg er blevet brugt af mange statsministre til repræsentative formål gennem tiden. Det er glædeligt, at rammerne nu afspejler alt det, Danmark kan inden for kunst og design. Dermed bliver stedet et udstillingsvindue for alle de gæster fra ind- og udland, der hvert år besøger de repræsentative lokaler. Vi håber, at mange danskere har lyst til at se de nye rammer, når der afholdes åbent hus.”

Åbent hus og tilmelding

Hovedhuset vil være åbent for offentligheden lørdag den 16. marts og søndag den 17. marts fra kl. 10-16.30, hvor interesserede kan komme på en gratis rundvisning.

Rundvisningen er ikke egnet for gangbesværede, da der er mange trapper i det gamle hus. Parkering på Marienborg er ikke muligt.

Tilmelding er nødvendig og foregår efter ’først til mølle’-princippet. Der er et begrænset antal billetter. Man kan bestille op til 5 billetter.

Der åbnes for tilmeldinger mandag den 25. februar 2019 kl. 9.00.

Billetter bestilles fra denne side: http://www.stm.dk/_a_3382.html

Yderligere information

Læs mere om fornyelsen af Marienborg: https://www.kunst.dk/kunstomraader/billedkunst/initiativer/fornyelse-af-marienborg-i-dialog-med-stedets-aand/

Læs mere om projektet: Baggrund og udgifter

For pressen

Pressen er velkommen begge dage. Der vil også være en særskilt rundvisning for pressen søndag den 17. marts kl. 9.00.

Forhåndstilmelding for pressen er nødvendigt. Journalister kan tilmelde sig på kmh@stm.dk senest torsdag den 14. marts kl. 12.00.