AFR Statsministeren afviser Peter Skårup

MF Peter Skaarup, Dansk Folkeparti, rejser ifølge Ritzau nu på ny spørgsmålet om skeptikerfløjens repræsentation i det EU-konvent, der drøfter EU’s fremtid.

Hertil siger statsminister Anders Fogh Rasmussen:

”Jeg troede egentlig den diskussion var slut. Det borgerlige valgforbund i Folketinget pegede i sin tid på Peter Skaarup. Dette resultat meddelte Folketingets formand i et brev af 1. februar 2002 udenrigsministeren, der lod oplysningen gå videre til konventets formand. Peter Skaarup er nu medlem af konventet. Hvis han ønsker at trække sig, indtræder hans suppleant Per Dalgaard (DF).

Peter Skaarup undrer sig over, at der i konventet sidder to medlemmer af de belgiske regionale parlamenter. Det synes jeg ikke, der er særlig grund til at undre sig over. Ifølge den belgiske forfatning varetages meget store dele af det parlamentariske arbejde i Belgien af de regionale parlamenter. Sådan er det som bekendt ikke Danmark. Og Drude Dahlerup – som Skaarup mener burde sidde i konventet i stedet for ham – er ikke medlem af et sådant parlament. Ifølge Laeken-erklæringen skal der være tale om medlemmer af de nationale parlamenter”.