AFR Statsministeren mødes med formanden for Det Europæiske Råd i Haag

Statsminister Anders Fogh Rasmussen mødes onsdag den 1. december 2004 med formanden for Det Europæiske Råd Jan Peter Balkenende i Haag.

Formålet med mødet er at drøfte de spørgsmål, som er på dagsordenen ved mødet i Det Europæiske Råd den 16.-17. december. Det gælder blandt andet spørgsmålet om at indlede optagelsesforhand­linger med Tyrkiet. Kommissionen har som bekendt anbefalet, at der indledes optagelsesforhandlinger med Tyrkiet. Det Europæiske Råd skal på den baggrund træffe beslutning om at indlede forhandlinger samt hvilke betingelser, der i givet fald skal knyttes til forhandlingerne.

Andre emner for Det Europæiske Råd i december er spørgsmålet om en dato for indledning af optagelsesforhandlinger med Kroatien, EU’s kommende flerårige finansielle rammer, bekæmpelse af terrorisme og en række aktuelle udenrigspolitiske emner.

Statsministeren udtaler i forbindelse med besøget:

”Mødet i Det Europæiske Råd i december bliver et vigtigt møde. Det gælder ikke mindst spørgsmålet om at indlede optagelsesforhandlinger med Tyrkiet.

Jeg er derfor glad for muligheden for at drøfte dagsordenen igennem med formanden for Det Europæiske Råd.”

Yderligere oplysninger: Michael Helbo, tlf. 33 92 22 22/40 80 36 85.