Indholdet på denne side vedrører regeringen Lars Løkke Rasmussen I (2009-11)

LLR Statsminister Lars Løkke Rasmussens mindeord om tidligere formand for Amtsrådsforeningen og Venstre-amtsborgmester Kresten Philipsen

Det er med sorg, at jeg har modtaget meddelelsen om Kresten Philipsens alt for tidlige død.

Kresten Philipsen var i en menneskealder både med lune og skarphed et fyrtårn i det politiske landskab i Danmark. For Kresten Philipsen var politik ikke blot ideologiske sværdslag. For ham var politik en gerning møntet på at skaffe pragmatiske og konkrete forbedringer ikke blot for de sønderjyske indbyggere i hans eget amt, men også - gennem hans virke i Amtsrådsforeningen - for alle danskere.

Kresten Philipsen fik i sit barndomshjem og i VU en opvækst præget af dyb interesse for det politiske arbejde, og han kunne både række på tværs af ideologiske modsætninger for at opnå politiske resultater og stå fast på egen synspunkter - også i storm og modgang.

Jeg havde selv fornøjelsen af at arbejde tæt sammen med Kresten Philipsen i Amtsrådsforeningen. Vi var ikke enige i alle politiske spørgsmål, men han aftvang respekt og skabte venskaber. Kresten Philipsen var en stolt og stædig sønderjyde, der kunne være både en glæde og en udfordring at arbejde sammen med. En udfordring fordi han stædigt argumenterede og kæmpede for sine ideer. Men også en glæde fordi han var reel og ordholdende, når der var lavet en aftale. Han lagde ikke skjul på, at han ikke altid var enig i alting, og han kæmpede for de ting, han troede på – uanset om uenigheden var med Folketinget eller med hans eget parti.

Danmark har i dag mistet et stærkt menneske og en dygtig politiker, der nåede markante resultater. Vi er mange, der fremover vil savne Kresten Philipsen, og mine tanker går til hans familie i denne svære stund. Æret være hans minde.