Indholdet på denne side vedrører regeringen Poul Nyrup Rasmussen IV (1998-2001)

PNR Statsminister Poul Nyrup Rasmussens kommentar til det tyske valg

Jeg glæder mig over, at det er lykkedes Gerhard Schröder og SPD at vinde valget. Jeg er overbevist om, at en SPD-ledet regering vil være i stand til at finde de rigtige svar på de udfordringer, som det tyske samfund står over for i dag.

Valget markerer, at den Socialdemokratiske ide også vil spille en afgørende rolle i fremtidens Europa. Efter murens fald og liberalismens fremmarch er pendulet nu svinget over til en stærk folkelig opbakning til fællesskabet og velfærdssamfundet. Markedsøkonomi med et menneskeligt ansigt og et stærkt velfærdssamfund er nu et fælles grundlag for Europas toneangivende lande.

Vi står over for store opgaver i det europæiske samarbejde. Her tænker jeg først og fremmest på udvidelsen af EU med de central- og østeuropæiske lande og indsatsen for at sikre vækst og beskæftigelse i Europa. Vi har fået gode muligheder for at udmønte Amsterdam-traktatens målsætninger i de kommende år.

Valget er også afslutningen på forbundskansler Helmut Kohls 16 års lange æra. Der er grund til at anerkende Kohl’s betydning for den tyske genforening, afmonteringen af den kolde krig og den bredere europæiske udvikling. Kohl har været en meget vigtig positiv allieret for de nordiske lande i bestræbelserne på at sikre, at ingen af de øst- og centraleuropæiske lande bliver glemt, når vi diskuterer EU’s udvidelse. Han brugte aldrig Tysklands størrelse som argument, men vores historiske pligt til i vores generation at sikre freden i Europa.