AFR EU-regeringskonference starter

På lørdag den 4. oktober starter EU's regeringskonference. Det sker i Rom. Og det sker i rammen af et ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd.

Fra Danmark deltager statsminister Anders Fogh Rasmussen og udenrigsminister Per Stig Møller.

Regeringskonferencen er det italienske EU-formandskabs hovedopgave. Mødet i Rom markerer indledningen på arbejdet. Forhandlingerne vil strække sig over de kommende måneder. De 15 nuværende EU-lande og de 10 nye medlemslande vil sammen forhandle en ny EU-traktat på plads. Grundlaget for forhandlingerne er det traktatudkast, som blev fremlagt af EU-Konventet i sommer, efter mere end et års arbejde.

Statsministeren udtaler i anledning af mødet i Rom:

"Forhandlingerne i regeringskonferencen bliver meget vigtige for Danmark og Europa. Det nye, udvidede EU, som Danmark har været med til at skabe, skal kunne fungere effektivt, demokratisk og åbent. Det kræver en ny traktat. I regeringskonferencen forhandler vi denne nye traktat på plads sammen med de nye medlemslande.

Fra dansk side går vi velforberedt ind i regeringskonferencen. I august og september har regeringen ført omfattende drøftelser med Folketingets partier om den danske forhandlingslinie. Og jeg kan med tilfredshed konstatere, at et bredt flertal i Folketinget står bag regeringens forhandlingsgrundlag."

Der er pressemøde lørdag den 4. oktober kl. 13.00 i Palazzo dei Congressi, gult område.

Yderligere oplysninger: Pressechef Michael Kristiansen, 33 92 22 59, mobil 40 72 72 24.