AFR Irsk ja til Nice-traktaten

Statsminister Anders Fogh Rasmussen udtaler i anledning af det irske ja til Nice-traktaten ved folkeafstemningen den 19. oktober 2002:

”Det er meget glædeligt, at de irske vælgere har godkendt Nice-traktaten ved folkeafstemningen i går. Det er en vigtig beslutning, den irske befolkning har truffet. Ikke kun for Irland. Men for hele EU-samarbejdet og ikke mindst for udvidelsen.

Jeg har for kort tid siden telefonisk lykønsket min irske kollega Bertie Ahern med det flotte resultat.

Resultatet af folkeafstemningen sender et klart og positivt signal til landene i Central- og Østeuropa om, at alle EU-landene mener udvidelsen alvorligt. Nice-traktaten er EU’s udvidelsestraktat og vejen er nu åbnet for, at vi på EU-topmødet i København kan afslutte udvidelsesforhandlingerne og således byde de første nye lande velkommen i fællesskabet.

Udvidelsen er en fantastisk historisk mulighed for at forene det europæiske kontinent. Det danske EU-formandskabs ambition er at afslutte udvidelsesforhandlingerne med 10 lande. Vi vil derfor i den resterende tid frem mod topmødet i København arbejde energisk og målrettet for at bringe udvidelsen i hus. Men formandskabet kan ikke løfte opgaven alene. Der er behov for en betydelig indsats og kompromisvilje fra alle. Det kræver at alle – både medlemslande og kandidatlande – lever op til deres ansvar.

Første vigtige skridt på vejen er Det Europæiske Råds møde i Bruxelles den 24.-25. oktober 2002. Det er helt afgørende, at vi her får truffet de nødvendige beslutninger om EU’s fælles udspil til kandidatlandene, hvis vi skal holde tidsplanen.

Jeg er glad for, at vi med resultatet af den irske folkeafstemning har fået det bedst mulige udgangspunkt for disse drøftelser.”