AFR Møde i Det Europæiske Råd i Bruxelles den 24. til 25. oktober 2002

Statsminister Anders Fogh Rasmussen deltager den 24. og 25. oktober som formand i Det Europæiske Råds møde i Bruxelles.

På dagsordenen for mødet er udvidelsen og Kaliningrad. Derudover vil Konventets formand, Valéry Giscard D’Estaing, give en mundtlig rapport om Konventets arbejde.

Statsministeren udtaler i den anledning:

”Det Europæiske Råds møde i Bruxelles bliver afgørende for EU’s ambition om at afslutte forhandlingerne med op til ti kandidatlande ved udgangen af i år.

Vi skal træffe beslutning om, hvilke kandidatlande der er klar til at afslutte forhandlingerne i København i december. Derudover skal vi opnå enighed om alle de finansielle elementer, som knytter sig til udvidelsen. Det drejer sig især om spørgsmålet om indfasning af kandidatlandene i EU’s direkte støtteordninger på landbrugsområdet.

Jeg imødeser hårde og vanskelige forhandlinger i Bruxelles. Men jeg er optimist. Vi har forberedt os grundigt. Alle tekniske spørgsmål er afklaret på forhånd. Nu udestår de sidste politiske spørgsmål, som det er op til EU’s stats- og regeringschefer at løse, så vi undgår forsinkelser af udvidelsen.”

Flere oplysninger, herunder mødehåndbog for pressen, samt løbende opdaterede tidspunkter for formandskabets pressebriefinger, kan findes på www.eu2002.dk.

Yderligere oplysninger: Fuldmægtig Michael Christian Helbo, tlf. +45 3392-2222, mobil +45 4080-3685, Fuldmægtig Jesper Fersløv Andersen, tlf. +45 3392-2235, mobil +45 40803688