Indholdet på denne side vedrører regeringen Lars Løkke Rasmussen III (2016-19)

LLR Pressemeddelelse om naturkatastrofen i Grønland

Statsministeren har igen i dag været i kontakt med formand for Naalakkersuisut Kim Kielsen for at få en status på situationen i området ved Uummannaq.

Danske og grønlandske myndigheder arbejder tæt sammen om at hjælpe de berørte i området. Danmark har bl.a. sendt ekstra politifolk til Grønland, og forsvaret har indsat skibe og fly.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen udtaler:

"Bygden Nuugaatsiaq blev i weekenden ramt af en flodbølge som følge af et stort klippeskred. Mange huse blev revet i havet eller er ødelagte. Og ulykkeligvis er der stadig savnede efter denne tragiske naturkatastrofe.
Jeg har fulgt situationen tæt. Jeg talte søndag med formand for Naalakkersuisut Kim Kielsen og har igen i dag været i kontakt med ham. Han var meget berørt af situationen, og kunne fortælle om, hvordan ‎grønlandske og danske beredskabsmyndigheder sammen yder en kæmpe indsats under vanskelige forhold. Det er imponerende og påkalder min dybeste respekt.
Samtidig gør den omsorg, som strømmer til Grønland fra frivillige et stort indtryk på mig.
Mine tanker går til de pårørende og til alle, som har mistet deres hjem og eksistensgrundlag. Mine tanker går også til indbyggerne i Illorsiut og Niaqornat, som i hast er blevet evakueret fra deres hjem, da et muligt nyt klippeskred truer området.

Vi følger situationen tæt og står klar med yderligere hjælp, hvis behovet opstår."

***

Yderligere oplysninger hos ledende pressesekretær Jakob Bøving Arendt telefon 33 92 22 59.